Wednesday, May 14, 2008

Selamat Hari Guru

Secebis kisah seorang guru...

Saya ialah guru di sebuah sekolah di Kajang, menjadi guru tingkatan kepada pelajar tingkatan 1 yang pelajarnya mencecah 52 orang. Bayangkan betapa kalutnya saya nak handle budak2 separuh masak ni...saya mengajar subjek Sains. Bila masuk makmal aje mereka akan bertempiaran berlari, berkejaran, 'bermainan'...dan akhirnya 'bergaduhan'...kita duk sibuk nak on komputer, mereka berseronok buat bising mengalahkan suasana tongkah pecah.

Itu baru cerita bab pelajar...suasana sekolah pulak, tengoklah gambar tu, bangunannya bertingkat2, saya kira bernasib baik sebab banyak kelas di adakan di makmal, tapi setiap hari ada juga at least satu masa nak kena pergi ke kelas, jarak makmal dengan kelas2 tu selang dua blok, setiap hari saya akan tercungap2, terkejar2 untuk ke kelas yg berada di bangunan 6 tingkat. Teringat kata seorang kawan berbunyi lebih kurang begini "kita jadi cikgu ni, penatnya macam orang balik menebas". Memang betul kata2 sahabat tu, dah lah terkejar2 ke kelas (kalau terlambat kang ada pulak yg mati kena bunuh ke, pecah kepala ke, jatuh bangunan ke....dan macam2 kemungkinan lagilah..) sampai kat kelas pulak nak kena control + - 50 orang, kalau kelas yg reti sikit tu alhamdulillah ...tapi kalau kena kelas yg tak mahu belajar tu, terpaksalah saya mengajar secara syok sendiri..yelah...saya sibuk mengajar, tapi pelajar nak tengok muka kitapun tak mau.
Bab kerja pulak, kalau tak bawa balik ke rumah tak bertandalah buku, tak siaplah kerja2 perkeranian, tak siaplah soalan exam...Dulu masa mula2 jadi guru saya pernah berazam tak akan bawa balik kerja ke rumah. Tapi nampaknya tak jadi, kalau tak bawa balik alamat jadi cikgu makan gaji butalah saya...yelah...semua kerja tak siap!
Begitulah nasib seorang guru, nasib baik jadi guru ni ada banyak cuti panjang, itu sajalah bonus bagi yang jadi guru, masa nilah baru terasa betapa nikmatnya jadi guru. Satu lagi, bila dengar anak didik kita berjaya....hmm terasa berbaloi segala usaha dan keringat yg dicurahkan. Terasa bangganya menjadi pendidik. So, walau apapun dugaan dan cabaran, saya tetap mencintai kerja saya sebagai guru, walaupun di herdik anak murid sendiri, usaha tidak dihargai, saya tetap mendoakan kesejahteraan mereka...kerana akulah guru....

Akulah guru
mengajar mendidik tanpa jemu
akulah guru
setiap hari mengejar waktu
mengisi ilmu
di dada yang bertamu
akulah guru
terkadang marah, lelah, kecewa dan sendu
melihat dirimu tak mampu dipandu
akulah guru
tersenyum bahagia
berbunga jiwa
mendengar berita
kejayaan kau genggam jua...

KUIZ MINGGUAN: "Berikan nama sekolah di mana saya berkhidmat sekarang" he he..
JAWAPAN: Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Yu Hua, Kajang, Selangor

2 comments:

Dr3aminG PrincE3ss said...

haha...r u saying my class?....2D...really nobody listen....but i try to listen....juz too noisy so i dun wan listen dy...hehe

Iman Halimah said...

princess..not not ur class...2D is d best class for me this year...want to listen..