Saturday, August 29, 2009

KUIH NEK BAK

Cuti sekolah tahun ni, kami sekeluarga berpeluang memulakan puasa di trg., maka saya pun awal2 lagi berpesan pd mak supaya belikan kuih nek bak, kuih ni adalah kuih tradisional Trg. Rupanya macam kuih bahulu dan di buat darpd tepung beras, tapi saiznya kecil sedikit, ia dimasak tanpa gula. Apabila hendak di makan ia akan dimasak sekali lagi dgn air gula.


Rupa kuih nek bak yg belum dimasak bernilai RM 2.00. Tp tak boleh disimpan terlalu lama.

Istimewanya kuih ni ialah, ianya hanya muncul pd bulan Ramadhan, kalau sesiapa yg mengidamkannya di luar Ramadhan, alamat kempunanlah..


Kuih nek bak yg telah dimasak dgn air gula akan mengmbang lebih kurang 2X ganda, sgt sedap dimkn jika disimpn sejuk.

Pd bulan puasa kali ni sempatlah saya bawa balik kuih nek bak ke Kajang, niat di hati nak masak dan sedekah pada jiran2. Bnyak juga yg saya masak, maklumla jiran2 saya majority melayu. So, sebelum berbuka anak2 saya pun agih2kanlah kpd jiran. Tapi, maklumla masak di bulan puasa ni, saya pulak tak biasa masak nek bak...bila berbuka aje, rupanya kuih nek bak saya tu tawar hebbe lebbe.., tak sesedap yg mak saya masak, kesian jiran2 ku, mendapat kuih nek bak yg kurang kaw.....

No comments: